Båden

www.su-per.dk
Susanne og Pers sejlture



 
  Her finder du uddrag af vores logbog, og alt muligt andet.
  Båden

 

Hvis du ser teksten oven i hinanden, så tryk på F5 (opdaterer) så rettet det sig.

 

  Besætningen
  Vores Langtur
  Billeder
  Links
  Sikkerhed
 

    Havnepriser (Excel regneark) (klik her)  
Opdateret den 31/07 2011
   

Skotland: I UK/Skotland bruger/ tanker man rød diesel. Hvis man har en diesel bådvarmer i båden kan man få 60/40 diesel, således at man ikke skal betale afgift at den del (60), man forventes at bruge til opvarmning. Husk dokumentation for, at dieselen er købt i UK.

For at mindske antallet af alkoholikere, har de indført en 10/10 regel. Det betyder, at man kun kan købe alkohol incl. øl og vin mellem kl 10 og kl 22.

Ankring og moorings. Det er gratis at ankre, men bruger man nogle af de mange mooringsbøjer, må man forvente at skulle betale for den. typisk mellem 10 og 15 £ pr døgn. I mange af havnene, skal man udover havneafgiften også betale for EL og bad. Bad med mønter typisk 1£, så husk 1£ mønter. Campinggaz fås mange steder, og er lidt billigere end i DK.

Chinin kanalen. Smuk kanal, men med håndbetjente sluser. Det er hårdt arbejde at åbne sluseportene. Vi oplevede en gang, at der måtte 6 mand til at åbne den ene sluseport, da den var gået i bekneb med den anden port. Kanalen kan gennemsejles på en dag. Slusen åbner kl 09.30. Sealock´en i begge ender er betjent. Man får en nøgle til toilet og bad ved ankomsten til Sealocken. Her skal man også betale. Man får også en fin sejladsvejledning (skippers guide). Den kan også henetes her: Der er normalt kun plads til 2 - 3 både i slusen.

Androsan: Fin marina med WIFI og et stort supermarked 200m fra havnen. Man kan ikke køre til havnen med indkøbsvognene, da de har en elektronisk lås, der stopper dem ved pakeringspladsen. Gratis vaskeri med OK vaskemaskiner og tumbler. Fornuftige havnepriser. Man skal ved anløb holde øje med kontroltårnets lys, da der ofte kommer færger. Følg anvisningerne i pilotbøgerne. Diesel var dyr.

Oban: Marinaen ligger på en ø lige overfor Oban by. Der er gratis færge over hver hele time. Alle butikker ligger i Oban by. Marinaen har gode forhold velfungerende WIFI og en hyggelig atsmofære. Priserne er fornuftige. Der er en god vandretur på et par timer rundt om øen. Havnekontoret har få reservedele og lidt proviant. Der er en bådbutik i Oban. Der er også en fint supermarked, så der er gode provianterings muligheder. Havnen kan anløbes på alle tidspunkter uafhændig af tidevand. Der er også morings ved havnen, og der er mulioghed for at ankre.

Isle of Man:

Peel. Her er havneindsejlingen tørlagt ved ebbe. Der er en flapgate, som er åben HW +- 2 timer. Man kalder Douglas marina, som betjener broen og flapgaten for at komme ind og ud af havnen. Når man først er inde, er der fine forhold. Strøm og bad er gratis. Internet kun på Pubberne. En hyggelig by med OK supermarked. Øen er værd at se, og i hovedbyen er der en bådbutik med gode priser på bl.a sejlertøj. I Peel er der et flot museum om vikingerne og historien op gennem tiden. Øen gør meget ud af sine vikingerelationer.

NordIrland:

Ardgalss. En lille hyggelig havn med en flink havnefoged. Man er langt fra alt. Ingen mobildækning og kun Internet på havnekontorets PC, som kalder op via et gammeldags modem. Lille butik med de mest nødvendige ting. Fine badeforhold og hyggelig atsmofære.

Irland:

Kinsale - Castle rock marina. Fin marina, nok lidt dyrere end kinsale marine. Ligger 10 min. på cykel fra byen men vi synes der var mere læ i denne marina. Fin havnefoged der kørte os til bussen den dag vi ville ind og se Cork. Der er desværre kun internet på kontoret så når det lukker kl 17 må man stå udenfor, hvilket ofte er en våd affære i Irland eller vente til næste dag. Man betaler 1€ for et bad. Heldigvis virkede automaten ikke, så vi kunne bare bade. De glemte også at tage betaling for strøm, og vi fik en dag gratis så ialt ikke så slemt endda. Diesel er billig i Irland, så det er med at få tanket op, inden man sejler videre. Der er et rimeligt supermarked i Kinsale.

Killmore Key. En rigtig hyggelig havn. Kan være lidt svær at komme ind i. Ikke fordi indsejlingen er svær. en gravet kanal hvor man bare skal sigte på båkerne på land, men havnen kan kun anløges 2 timer før HW Dover. Det skyldes tidevandsstrømmen. Så timingen skal passe.

Howth marina. Ligger lidt nord for Dublin. Dyr. Havnen kostede 2,3 € pr m. båd + 4,74€ i strøm pr døgn. Så vi måtte at med 84 € for 2 døgn. Havnen er fin og der er rigtig gode forbindelser til Dublin. Lille supermarked og slagter i byen. Der er også en bådbutik.

Turen fra Azorrne til Irland: Vi kikkede vejr flere dage i forvejen for at følge vejrudviklingen. Specielt over New Foundland for at se hvilke lavtryk, der blev dannet der. Det så ud som om, der var en pause i dannelsen fra omkring den 20/6. Vi kunne se, at hvis vi sejlede den 23/6, ville vi komme til at sejle på bagsiden af det sidste lavtryk. Det ville give os fin vind fra W, SW. Vi besluttede den 22/6 sammen med Awareness og Euphoria at sejle den 23/6 ved 9 - 10 tiden. Vi havde lagt en rute op til N47W24, da vi havde læst, at det gav de bedste vind og strømforhold. Ved N47 går strømmen mod vest, og ved W24 har WeatherOnline en vejrmåling. Vi sejlede i fin sol med 10-12 Kn agten for tværs, med genakkeren oppe gik det fint. Vi vidste, at et svagt højtryk ville indhente os et par dage senere, og vi skulle gerne N for dette for at undgå modvind, når vi gik østover. Da højtrykket nærmede sig, fik vi en dag med motorsejlads. Derefter en dag med kurs NNW, selvom det var næsten i den gale retning, gav det bonus dagene efter, da vi så kom nord for højtrykket, som kom til at ligge lige syd for N45. På 3. dagen gik vi over stag, og sejlede nu kurs 60 med kurs direkte mod Fastness Rock, Irland. Vinden var fra N ca. 15 kn, og gav fin sejlads. Andre både, som gik mere direkte, fik højtrykket ind over sig, og det betød vind imod, eller næsten ingen vind, og de måtte sejle de sidste 3-4 dage for motor, hvor strømmen også var imod dem. Kikker man på Pilot kort over Atlanten, kan man se, man får ½ kn medstrøm nord for N 45 - 47, og tilsvarende strøm fra N NW syd for N 45. Vi var glade for, at vi tog dagen med NNW kurs for at komme nordpå. Selvom solen skinnede, var det blevet koldt. Vi kunne kun holde ca. 13 - 15 grader nede i kahytten om natten, så det blev det varme tøj, der kom på. Turen var uproblematisk bortset fra, at beslaget til VHF antennen knækkede (nok på grund af galvanisk tæring ved antennen) og hang og svingede faretruende i kablet. Ved at lave en lasso af noget tyndt pakstikslange, som blev hejst op i spilerfaldet, lykkedes det os efter en times tid at fange antennen, og fik den tøjret. Den hang godt nok nedaf men virkede fint. Derudover gik vores autopilot i stykker, og virkede kun en gang imellem. Heldigvis kunne vi holde kursen med vindroret, som klart blev mere nøjagtig i svag vind, når man satte en elastik på styrepinden. Vi slap med nogle få timers håndstyring. Hver aften havde vi med SSB radioen kontakt med Helge, og det skandinaviske maritime mobile net, og kunne få friske vejrudsigter. Desuden kunne vi også via SSB radioen hente vejr-FAX ned hver dag, så vi kunne følge vejrudviklingen. Vi følte os derfor hele tiden trykke, og opdateret med vejret. En af FAXerne kan ses her. Efter 10 dage på Atlanten nærmede vi os Irland, og da vi fik landkending kaldte vi Coastguard, som man skal. Vi opgav vores position og destination, samt at vi var 2 personer om bord. Det var al, hvad de skulle vide, så var vi registreret i Irland. Langs Irlands sydkyst er der mange fiskebøjer og net, så der skal man holde god udkik. Da vi kom til havnen, var der ingen toldbehandling, vi var jo registrerede hos Coastgard, nemt.

Azorerne:Web kamera af mange af havnenen, med oplysninger om havene, priser mm. Når man sejler rundt på Azorerne er det vigtigt at gemme papirerne fra havn til havn så viser man bare dem i næste havn og de skriver så af ved registreringen.

Praia da Vitória, En af de 2 havne som er kommunale. Rigtig hyggelig lile havn. Lidt svær at anløbe da man skal helt ing til nogle gule uoplyste bøjer som afgrændser badestranden for at komme ind. Men når man er forbi der der ingen problemer. Havnen er billig vi gav 5,5€ pr døgn. Detr koster så 1,52€ pr bad man får håndklæde og sæbe. Fin by med godt supermarked,Continente og marked. Det er Azorernes NØ ligste havn og dermed den der er tættest på UK og Ireland. Den er fin at starte hjemturen fra eller anløbe som første havn den anden vej.

Angra do Heroísmo God havn. Flinkt personale der taler godt engelsk.Det er muligt at få fyldt sin Campinggaz og det er billigt 7,6€ gav vi og det er det billigste på hele turen. Byen er rigtig flot og er med på FNs liste over bevaringsværdige byer. Det er WIFI i havnen med med svingende kvalitet. Bad koster ca 2€.

Velas. Hyggelig lille havn med en utrolig flink havnefoged som gør alt for at hjælpe. A ponton er urolig og selv om den ligger tættes på bad så er det bedre at komme til at ligge langskibs op af breakwateren. Hyggelig by med supermerked. Toiletbygningen er lukket fra 20 til 08. bak 1.5€. Der er hurtigt WIFI på havnen. Der er ingen diesel på havnen.

Horta. Meget proppet havn om foråret forsommeren når alle bådenene retunerer fra Caribien, men man får tildelt en plads ofte som nr 3. eller 4. båd uden på. Man skal betrale for bad ca. 2 € men så får man også håndklæde og håndsæbe. Havnepersonalet taler engelsk. Man skal registreres på 4 kontorer ( ligger side om side) Marinaen, GNR Custum og Politiet. Der skal kontant betaled fyrtårnsskat 2€ det gælder i 6. mdr. Der er WIFI i havnen men med svingende hastighed. Der er et fint Continente supermarked 500 m. fra Hele havnenneområdet emmer af langturssejlere. Der er en dejlig stemning. Der er også en udstyrsbutik med tilhørende rigger værksted. De har travlt men er vældig flinke. Der tales engelsk i Mid Atlantic Yacht Services. De kan kontaktes på VHF 77. Man kan få fyldt Campingaz ca. 11€

Ponta Delgada. En 3 år gammel havn der desværre er noget urolig specielt ved vinde fra øst. Fine toilet og badeforhold. Der er 2 badeafdelinger. Det første man møder har kun koldt vand i bruserne. Det næste har fine baderum med badog toilet. Havnen har ikke Internet men byen har har trådløst net, men man skal have en kraftig antenne for at trække det. Ellers er der et Solmar shoppingcenter lige over for havnen hvor der inde i centeret er gratis WIFI. Der er også et lille supermarked ved centeret. Der er fint vaskeri på havnen. Indtjekning foregår ved den gamle marina, mens man ligger i de nye marina. Der er rart at have en cykel når man skal derover. Der er 2 store supermarkeder (hipermarked) i byen ca. 20 min på gåben.

Vila do Porto, Santa Maria. Hel ny havn med masser af plads. Fingerpontoner som er nemme at komme til. Der er dog kun et toilet til mænd og et til damer, men med kun 3 gæstebåde var det ikke noget problem. Der er gratis Internet i hele havnen og det virker fint også når man som vi ligger ved den yderste bro. Her skal man også betale for bad. Det foregår sammen mned afregningen og havnefogeden mente at når vi var 2 der lå der i 6 dage så badede vi nok 5 gange til sammen á 1,1 €. Det var ds OK for os, når der var masser af vand. Der er vaskeri pa havnen og den store vaskemaskine var i stykker. Til gengæld var der sat en mindre op og her skulle man ikke betale, så vi fik vasket i bund.. Der er lige blevet lavet borde ved broen med plads til at grille. De blev færdige på 3 dagen vi var der.

Turen fra De Kanariske øer til Madeira og videre til Azorerne: Fra Fuertoventure sejlede vi til Marina Rubicon, og da vejret var til det videre til Funchal. her var der kun 2 gæstepladser ved ydermolen. Toiletforholdne var stadig elendige og da det vrimlede med Crusingskibe med masser af turister valgte vi efter at have klargjort båden at sejle til Quinta do Lorde. Det skal lige nævnes at reservedele mm. til båden kun er til at få i Funchal. I Quinta do Lorde var vi en nat, så tegnede der sig et smalt vejrvindue med vinde fra NØ og Ø de næste 4 dage. Vi satsede og tog af sted. I starten med en del vind fra N, men jo længere væk fra Madeira vi kom jo mere gik vinden i NØ og aftog. Vi havde drømmesejlads med slør på skøderne. Vi sejlede omkring 150 sømil i døgnet når man ser bort fra strømmen som er ca en halv knob fra N. Vi havde dagligt kontakt på SSB med det skandinaviske net på 14.325 MHz hvor vi fik opdaterede vejrudsigter. Vi fik her at vide at vi efter godt 3 døgn kunne forvente kraftig vind fra N. 3½ døgn senere fik vi øje på fyret på sydsiden af Santa Maria. Da vi kom i læ på sydsiden af øen og ventede på dagslys blæste det op. Kl 07.00 gik vi i havn med 27 knob vind, heldigvis imod os. Det var ved daggry og da går alle fiskerne på havet så vi måtte vente i forhavnen for at komme ind. Indsejlingen er lidt smal men OK. Klik her for billede.

De Kanariske øer. Vi har valgt at besøge dem i denne rækkefølge af hensyn til familie og venner der kommer og besøger os: Lanzarote, Tenerife nord (Santa Cruz), La Palma, La Gomera, Tenerife syd, Gran Canaria, La Gomera, El Hierro , Fuerteventura og så Lanzarote igen på vejen tilbage til Madeira.

Grand Tarajal, Fuerteventura. Havnen ligger 10 min gang fra byen, som er øens næst største. Den er nu ikke så stor. Her er masser af plads og ingen turister. 2 af broerne var af en eller anden grund taget ned, men pælene står der stadig. Der er gitter ud til broern, men de er ikke låst. Der er vand og strøm på broerne men ikke noget bad eller toilet skønt der er lavet en toiletbygning. Her sidder vagten om aftenen i den lille gang med en printer/kopimaskine uden PC og checker en ind, hvis man kommer efter kontoret har lukket kl 14. Havneområdet virker øde, men der er en restaurent, som skulle være kendt (Apollo rejser turistguide over Fuerteventura) for sine fisk.

Morro Jable, Fuerteventura. Der er kommet en ny flydebro med plads til gæstesejlere. Havnen er forblæst. Der er vand og strøm på broerne ( dog ikke i den del der ligger i den vestlige del. Her skal man vist nok heller ikke betale). Vi gav 9,22€ for et døgn. Prisen beregnes efter båden areal (LoA x B) incl vand og strøm. Der er ikke bad, og toilet er på færgeterminalens ventesal, som er lukket om natten.

La Restinga, El Hierro, Ny havn der ligger på det sydligste hjørne af øen. Det blæser altid, men havnen er sikker nok. Havnen har ikke strøm eller vand på broerne, og der er ingen bade, toilet faciliteteter, man kan hente vand ved en bådplads på land. Da vi var der, så det ud til, at de var ved at tilslutte strøm til broerne. Rygtet sagde, at der ville komme strøm inden 1 april 2011. Om der også kom vand vides ikke. Der er en fin lille strand i havnen, og bag den en hyggekrog med læ, borde og bænke med mulighed for at grille ( der er ingen grill) Diesel var billig der. Der er en meget lille udstyrsbutik, hvor man henvender sig, hvis man skal købe diesel. Den dag vi sejlede, fandt vi ud af, at man nok også skulle betale for vand, men det vidste vi ikke.

Las Palmas. Da vi stod på havnekontoret og ventede på, at nogle tyskere skulle checke ind, fandt vi ud af, at man man skal betale Lighthousetax. min. 30 dage 84 €. Det er åger... Vi valgte derfor straks at sejle ud og lægge os for anker. Her skal man også betale en havneafgift, men da vi sejlede 2 dage senere, nåede de ikke at komme. Der skulle være en fuldstændig hysterisk havnefoged der. John fra DANA fortalte, at der var en båd, der måtte vente i 2 døgn ved ankomstbroen, før de fik anvist en plads. Det er en elendig service.. Det øvrige personale virker flinke nok, og havnen ser også OK ud. Der er kommet låger med lås til alle broer, så sikkerheden skulle være fin nok. Vi synes byen er en trist storby, som vi kun besøger, når vi mangler noget eller skal have rep. noget. Det er her, de har tingene, hvis de findes på De Kanariske øer. Der var lidt oliefilm i vandkanten på stranden, så man har ikke lyst til at bade der.

Der er ofte kraftig accelarationszoner på begge sider af Grand Canaria.

Puerto Rico, Grand Canaria Havnen er OK. Havnefogeden taler engelsk. Vi havde båden på land i en dag, og fik vasket den i bunden pris 250 €. Der er en udstyrsbutik Seilas med en meget flink og hjælpsom ejer Enrigue. Han taler fint engelsk og lidt skandinavisk. Han fik sendt vores bærbare VHF til rep. så ATIS kunne blive fjernet. Desuden skaffede han en aftrækker, så vi kunne få den faste propel af og vores maxprop på igen. Da båden om eftermiddagen kom i vandet igen, var macproppen justeret forkert, så motoren kunne ikke trække den, op igen. Der sad et brædt fast i skrueaksen. Måske var det årsagen, igen i vandet og teste, nej det var propellen op igen. Vi skiftede propel og kom i vandet igen kl 18. Enrique hviskede, at vi skulle give føreren af liften 10 €, for at han kom uden for arbejdstid og satte båden i vandet igen. Det gjorde vi, han var glad, og det var vi også. Vi betalte nemlig kun for at komme op og i vandet en gang. Puerto Rico er en rigtig turistby uden de store muligheder for at proviantere.

San Miguel, Tenerife Hel ny marina. De har faktisk kun fået lavet de første 4 flydebroer. Vi har været der 4 gange, og der var altid plads. Havnen ligger kun 10 min i taxa til lufthavnen (15€) så det er et fint sted at skifte gaster og gæster. Havnen ligger i et engelsk domineret golf område Golf del Sur. Der er kun små butikker der, men 10 min i bus kommer man til et stort supermarked til lokale priser.

På vej fra La Gomara til Tenerife, San Miguel møder man ofte Grindehvaler. Der er en fast bestand lige ud for Los Americas.

San Sebastian, La Gomera. Havnen er næsten altid fuld, og selvom man ikke kan booke plads i forvejen, bør man ringe en eller to dage før for at være sikker på at få en plads. Forholdene er fine, bortset fra hvis man kommer til at ligge i forlængelse af ankomsbroen. Hør om der er plads på bro C eller D, kun hvis båden er mere end 10 m, ellers er der en fin bro til både under 10 m. Flinkt personale. Der tales fint engelsk på kontoret, og de er flinke til at ringe til næste havn for at bestille plads. Der er en lille udstyrsbutik i byen, men det er mest fiskegrej, de har der. Der er en sejlmager, der også har en del udstyr til båden, og han taler engelsk.

Turen fra La Palma til La Gomera var behagelig. Vi mødte ingen accelerationszoner på vejen.

Santa Cruz, La Palma. Hel ny marina med masser af ledige pladser. Havnen er lidt urolig pga. Atlanterhavsdønniger, men ikke værere end Puerto Rico. Fine toilet og badeforhold. Marinaen ligger tæt på centrum af den hyggelige by, som bestemt er et besøg værd. Det ser ud til WIFI er blevet opgraderet, mens vi er her, for nu er det noget af det kraftigste, vi har set længe. De er flinke til at ringe til næste havn og bestille plads

Santa Cruz, Tennerife. Pæn marina med gode forhold, bortset fra WIFI her, som så mange andre steder er Internet ikke noget, der bare er der, men noget man skal lede efter og ofte af ringe kvalitet. Marinaen ligger midt i byen med nem adgang til alt. Der er 3 udstyrs butikker med et rimeligt udvalg. Campingaz er billigt ligesom Diesel er det på Kanarieøerne. Der er flere meget store supermarkeder i byen. De 2 største ligger 20 min. gang væk. Desværre er det en af de marinaer, man skal betale veldfærdsskat i. Man betaler for min. 10 dage, skatten beregnes af bådens areal, så vi måtte af med 54€. Surt. Der er kun varmt vand i bruserne om eftermddagen, da det er solen, der varmer det op, men det kolde vand er ikke så koldt endda.

 

Turen fra Lanzarote til Tenerife gik fint. Vi fulgtes med Hanne & Jens i Viau. Der er 130 NM, som vi sejlede på et døgn. Vi passerer gennem flere trafiksepreringszoner med en del kommerciel trafik, så her er det vigtigt at holde øjenene åbne. Vi tog lidt video af Viau, og som du kan se er Atlanten anderledes end Isefjorden at sejle i. Det blæser kun ca.5 m/s. ( Videoen er uegnet for folk med udpræget tendens til søsyge) Se den her

Lanzarote

Marina Rubicon. Stor flot ny havn med dansk leder. Karin som også er FTLFs repræsentant på Lanzarote. Vi fik en meget fin behandling. Hun hjalp med at forsøge at få mit Vodafone mobilopkobling til at virke. Jeg fik desuden hjælp af hendes servermand, som brugte over en time i telefonen hos Vodafone, desværre uden det hjalp. Men en flot service! Havnen giver 10% rabat til FTLF medlemmer. Der er swinningpool på havnen (gratis, adgangskort fås i receptionen). Der er en lille udstyrsbutik på havnen og supermarkeder 10 min. fra båden. De er dog små, men 20 min gang væk af en fin sti, ligger der et fint supermarked med mange specielle ting. I supermarkeder-ne ( de små) var der også karkelakker, så det er om at passe på, at man ikke får dem med om bord.

Fra Funchal sejlede vi til den nordøstligste af de Kanariske øer. Den hedder Graciosa og ligger lige nord for Lanzarote. Der er en havn med nogle få ledige pladser. Der er ikke strøm på havnen, men vand. Vi fik at vide, at skal man derind, skal man sejle ind i en bås og gå op på havnekontoret og sige, at man ligger på den plads. Vi sejlede derind i dingyen og spurgte en af de havnefolk, der var på kajen og fik at vide, at der var fuldt optaget, selv om vi kunne se mindst 10 ledige pladser, så vi følte os ikke specielt velkomne der. Der er en fin ankerbugt, nok den bedste på de kanariske øer. Vi lå her i 8 dage sammen med ca 30 andre langturssejlere. Det var hyggeligt. Øen er meget gold, men et besøg vær.

Madeira:

Funchal: på sydsiden af Madeira, havnen ligger midt i byen. Havnen er ikke specielt hyggelig, og badeforholdene elendige. Det er i 2010 det ringeste, vi til dato har set. Men havnen ligger i hovedbyen med nem afgang til hele øen. Det er også her, der findes et par små udstyrsbutikker. Campinggaz er billigt her. Vi købte i Quinta do Lorde til 18€. Her blev det leveret på båden. I Funchal skal man selv hente gassen, men den koster så til gengæld kun 10,50€. Det er WIFI i bådene; men det kræver en udendørs antenne, da signalet ikke er ret kraftigt. Det er forøvrigt generalt en god ting at have en kraftig WIFI antenne for at trække Internet ned i båden.

Quinta do Lorde på østsiden af Madeira. Konsordiet ejer også havenen på Porto Santo, så den registrering man foretog der, burde de også kunne genbruge, men nej man skal hele proceduren med marinaen igennem en gang til. Havnen er fin og personalet meget imødekommende og hjælpsomme. Inden man anløber havnen, kalder man den op på kanal 9, så kommer de ud i en gummibåd og hjælper en ind. Man får sågar at vide, hvilken side man skal sætte fenderne ud. Det er en flot havn; men lejlighedsbyen bagved er en spøgelsesby pga. krisen. Der er langt til supermarked; men havnen arrangerer gratis transport 2 gange daglig til et supermarked. WIFI var med dårlig dækning, hvilket vi påpegede, og dagen efter blev det forbedret, det er da service. Desværre var der generelt problemer med Internettet, og selvom den trådløse blev ordnet, hjalp det ikke sønderligt. Vi fik at vide at Internetudbyderen arbejdede på at løse problemet (okt. 2010). Vi lejede en bil (med for lille motor) 132€ for 3 dage med total forsikring og ubegrænset km. Vi kørte over 350 km. Havnen arrangerede, at bilen blev leveret på havnen. Der er fine hovedveje og mange bjergveje. Det er bestemt pengene værd at komme rundt og se øen.

Porto Santo.

Det er en speciel fornemmelse og ganske dejlig, når Porto Santo dukker op efter flere dage på Atlanten. Der er en speciel stemning der og mange langturssejlere. Indtjekningen foregår 2 steder først told, hvor man viser pas og bådbevis. Derefter Marinaen hvor man skal gennem hele proceduren igen. De vil have de orginale bådpapirer, mens man er der. Det gjorde vi, men da vi opdagede, at de udleverede et forkert bådpapir til en anden båd, vil vi fremover kun afleverer kopier. Det kræver ofte diskutioner. Men hvis man giver dem kopien, og tilbyder at betale forud, accepterer de nok. Her mødte vi for første gang karkelakker. Så det er om at passe på ikke at få dem om bord. Grøntsager skylles og al embalage fjernes/tjekkes inden det kommer om bord.

Turen fra Gibraltar til Porto Santo: 28/9 2010. Vi sejlede kl 8.30, 2 timer HV (højvande) i Gibraltar for at få størst mulig glæde at tidevandsstrømmen. Vi havde sol og kun lidt vind i mod os, vinden tog dog til lidt oppe af dagen (15 - 20 Knob). For at være sikre på at kunne nå ud gennem strædet med tidevandet, var det motoren, der gjorde arbejdet. Vi sejlede tæt på kysten og havde over en knobs medstrøm. Ude i strædet var der 2 knobs modstrøm, så det var om at holde sig tæt på kysten omkring 15 m vand under kølen. Jeg tog søsygepladset på for at være sikker på ikke at gå ned med søsyge. Det havde jeg stor glæde af. Eneste ulempe, man bliver meget tør i munden. Kl 12 havde vi Taifa tværs og var dermed gennem den værste strøm. Vi satte sejl, selv om vi ikke kunne holde rette kurs. Kl 20.30 startede vi på vagterne 3 timer af gangen. Vi satte 2. reb for at få ro til natten. Susanne sov først, da jeg skulle i kontakt med Danmark på SSB radioen kl 21.30. I løbet at natten kom vi ud i vindbæltet, hvor vinden kommer fra nordlige retninger og kunne dermed holde vores mødeposition med Awareness oppe. Ved hvert vagtskifte blev radaren tændt for at se, om der var skibe vi ikke kunne se på AISen. 29/9 kl 23.30 fik vi øje på Awareness. De har heldigvis en AIS sender, så de var nemme at finde i mørket, men det var nu dejligt at kunne se deres lanterne. Vi beholdte 2. reb for at holde farten nede, så vi kunne følges. Om morgenen sejlede vi tæt på dem for at sige hej. Derefter fulgtes vi ad i forskellige afstande, men ikke længere end vi kunne se hinanden. Det næste døgn gik bare med at sejle og nyde havet. Specielt nætterne er flotte. Indtil månen kommer op, ser man en utrolig masse stjerner. Meget flot. Den 1/10 forsvandt vinden, og vi besluttede at gå de sidste mil for motor. Atlanterhavet var blankt som et spejl udover de store dønninger, som godt nok er flere m høje, men meget lange og generer ikke sejladsen se billeder, 1 hvor vi er på en bølgetop, 2 hvor vi er i en bølgedal. Man vender sig hurtigt til at båden ruller i søen. 2/10 kl 21.30 ankom vi til Porto Santo.

Gibraltar:

Når man kommer til Gibraltar, er det som at ankomme til en anden verden. Pludselig er man i England, man kan forstå, hvad der tales om, det er en hel ny fornemmelse. Anløb til havnen Marina Bay er ligesom i Spanien med moringline agter. Indtjekning foregik med, at de skulle have kopi af bådbevis og forsikring. Derudover blev man spurgt om, vi havde skydevåben ombord, samt mængden af spiritus ombord. Så var det klaret. Man skulle ikke betale forud, som de sagde "vi stoler på Jer". Prisen var 15£ i døgnet + vand og strøm, de glemte dog at tage betaling for el, da vi sejlede. Diesel er billig ca 0,85£/L. Den er uden afgift. Der er et supermarked - Morrison som er vel assoriteret. Alle varer kommer fra England, selv danskvand! Priserne er lidt dyrere end i Spanien specielt kød. Men der er kun 2 km at gå over grændsen til Spanien, hvor der både er marked og supermarkeder. Husk pas.. Desuden er der i Gibraltar en rimelig udstyret bådudstyrsforretning ved havnen Sheppards.

Spanien:

Havneanløb mm. Havnene i Spanien er store. De er nemme at gå ind i. Der er altid "sailors"eller"marinaer". Det er folk ansat på havnen, der er der for at hjælpe dig på plads. Alle ansatte på havenen bruger deres VHF til kommunikation ofte kanal 9, og man kan som regel bare kalde på dem, hvis man skal have hjælp. Ved anløb skal man først checke ind. Læg til som regel ved tankanlægget og prøv at kalde havnen på VHF, hvis de ikke allerede står der og tager imod. Man må ikke bare sejle ind på en tom plads. Når man har lagt til og fået fat i noget personale, går man op på havnekontoret, som mange gange er et meget flot kontor med alle sine papirer. Hvis man ikke lige får fat i nogen, skal man ind på land. Ofte er broerne låst, så man ikke kan komme tilbage til båden igen. Vi har gjort det, at Susanne enten har ventet ved lågen, eller også har vi brugt de 2 PMR radioer (walkie talkie), som vi har med, så jeg er sikker på at kunne komme tilbage til båden. Indtjekningen er omstændig, og ofte tager det en hel time. De skal have kopi af skibsregistreringen (den fra FTLF), vores pas og forsikringspapirerne. Når de har det, udfylder man en blanket med alle mulige oplysninger. Det er som regel: Bådens navn, reg. nr, farve, længde, bredde, dybdegang, vægt, antal master, radar, VHF, reg. havn, hjem havn. Ejer med navn og adr, pasnr. Kaptajnen navn adr, pasnr. mobiltelefonnummer og mailadr. Antal personer om bord, og nogle gange også deres pasnr. Dernæst hvilken havn man kommer fra, og hvilken havn man skal til som næste havn. Hvor mange dage man bliver, og så vand og strøm. Så bliver alle disse oplysninget tastet ind i deres computer. Så mangler bare betalingen. Den foregår ofte i flere dele. Man kan betale med VISA for båden, men det depositum, man betaler for nøgle til bad og broer, skal betales kontant. Vi har måtte betale mellem 10 og 50 €. Hvis depositium er højt, skal man lige spørge, om man skal betale el og vand efter forbrug. Så kan man spørge om WIFI. Hvis de har det, og det virker, skal man i nogle havne også betale særskilt for det i kontanter. Til sidst får man så faktura for at have betalt for plads, en kvittering som man skal fremvise, når man skal have depositummet tilbage og tilsidst en kvittering med kode på til WIFI. Så får man anvist en plads ( nogle gange får man en velkomstgave nøglering kasket eller en flaske rødvin) og der bliver kaldt på en af marinaerne til at tage i mod. Man går tilbage til båden og sejler hen til sin plads. Ofte er vi kommet på plads, inden han når frem; men han skal så åbne for vand og strøm. Så trænger man også til en sundowner. Udtjekningen kan være alt til, at man bare lige afleverer sin nøgle til udskriv af et par dokumenter, om at man har betalt, og man har ud checket. Så afleverer man nøglen/nøglekortet, og enten kan de fjernåbne døren, eller man bliver lukket ud på broen af marinaen. Jo de har styr på en i Spanien...

Strømstik.Der anvendes 2 typer strømstik. Det runde 3 benet stik som vi kender i Danmark og så et der er magentil det er bare større. Den udgave vi bruger i DK er en 16A udgave den store er en 32A. Hvis man ikke har kan man mod endnu et depositiom ogte 20€ låne et i havnen. Vi købte et i Marinebutikken i Port Vell for 12€. Jeg ved ikke man som man kan købe den store udgave i Danmark. Andre steder har de nogle helt specielle stik som man låner (mod depositium)

Fortøjring. Alle de havne vi har været i er der enter fingre og flydebroer, eller med mooring som agterfortøjring. Man sejler ind og lægger for fortøjringerne og marinaen giver et en rimelig ulækkert reb , som man så trækker bag til. Man strammer op og det er så agterfortøjringen nogle gange deler den sig så man kan sætte en i begge sider af båden. Rebet er ofte tykt 20 mm og mere. Når man så sejler igen er det en god idé at starte med at smide mooringfortøjringen. Den er jo blevet tør mens man lå der og synker derfor så langsomt, og den er ikke sjov at få i skruen.

Marina De Denia.Hjemmeside (klik her). Flot havn med Internetforbindelse af ringe kvalitet, men brugbar, bare ikke til Skype. Pris 33 euro. Der er et lille supermarked på havnen, ellers 1 km til byen. Store flotte badefaciliteter

Turen Port Vell til Marina De Denia ca 180 NM valgte vi at tage i et stræk for at komme sydpå. På kortet bare en bugt der skal krydses, men det er ikke bare Kattegat men et rigtigt hav man sejler i. Det skal man tage hensyn til. Desuden er der flere skibsrouter der skal krydses og nogle fiskebåde der skal tages hensyn til. Da vi skulle krydse hele vejen blev vores tur på ca 250 MN hvoraf nogle foregik i op til 25 Knobs vind og bølger og dønninger der ikke kom for samme retning. Desuden var der perioder med op til 1,5 knobs modstrøm.

Port Vell, Barcelona. Hjemmeside (klik her)Der er en del dønninger i indsejlingen og der er turistbåde der skal tages hensyn til. Der er faktisk et langt stykke indtil man finder selve marinaen inde i bunden. Men det er en fin havn med god service. Det er dog ærgeligt at de ikke har Internet. Det hele er lavet, men virker ikke. Det har det vist ikke gjort længe.

Bardalona log 56.8 NM Havnens hjemmeside klik her

Kommunikation: Vi har udover VHF radioen, også en SSB amatørradio som vi har stor glæde af. Bl.a kan vi hente Vejrfax og Vejrprognoser ned på computeren med den. Hver aften kl 21.30 på 14.325 MHz er der et skandinavisk MMSN (Maritime Mobile Service Network ) (klik her). Her kan vi få kontakt med bl.a Helge som er ordstyrer på nettet. Vi får friske vejrudsigter og opgiver vores position. Desuden kan vi høre/tale med andre skandinaver på langtur.

Kort og Navigation: Vi har haft lånt/købt papirkort til det meste af turen. Desuden har vi til vores kortplotter (Raymarine c80) købt Navionics kort 46XG (fra 2010) Det kort dækker hele turen bortset fra Irland og Skotland. Der er fine kort over alle kanalerne, med angivelser af bøjer og havne.

12/8 2010 Vores Simrad system, log, fart og vind, gik i baglås. En genstart af hele systemet i fabriksindstillinger løste problemet, men loggen blev nulstillet selvom det i instruktionsbogen står at den ikke kan nulstilles:-( Sidste logvisning var 3676 NM. Det vil så være 0 NM i de nye logvisninger.

Sluser mm.

En vigtig ting til kanalsejleds er en lang bådshage. Vi har en på over 3 m (teleskop) . Derudover en fast på 2 m. Ingen af dem ville vi undvære.

Rhônen. Her er der normalt strøm mere end 2 knob. ven normale forhold strømmer der mere end 450 m3 vand i sekundet. Der er nogen trafik spicielt i den sidste del af Rhônen. Sluserne er stor og det er en fordel med en lang fortøjring på midterklampen. Man kan nemlig kun nå en forøjringspullert (flydepullert). Den sidste sluse Port Saint Louis har kun åbent 2 gange dagligt. Så her skal man virkelig tilpasse tiden. Der er megen strøm og lidt vanskelige forhold. Der er ikke ret meget vand ved fortøjringsstederne. Jeg gætter på mindre en 1,6 m.

Saône. Her bliver floden bred, men pas på for man skal holde sig 20 m fra sideafmærkningerne, for det er kun her vanddybden holder. Lidt mere trafik men ellers ingen problemer. Regne med ventetid i sluserne da man skal være 2 - 3 lystsejlere før de sluser, eller haven venter i mere end 45 min. Redningsvest i slusern er oblikatorisk.

Marne og frem til Saône. Lige efter Paris er der stadig megen trafik, men den aftager hurtigt. Efter Maeux er der stort ingen erhvervstrafik. Til gengæld bliver kanalerne smalle og kun 1,80 i midten. Der er også en del bundplanter i nogle af kanalstykkerne. På det værste stykke, lige eftar Vichy de France måtte vi de fårste km stoppe efter hver km. for at rense ror for planter. De tog over 1,5 knob af farten. Mange af sluserne er manuelt betjente. Hvis man som os er heldig for man man en studerende, som kan engelsk, slusemand til at følge en. Vi fik snakket rigtig hyggeligt med ham. Man aftaler hvornår man vil sejle og hvortil, så følger han en hele dagen og åbner sluserne for en. Selevføgelig hjælper vi selv til med at dreje på håndtagene 6 stk. sluse i 2 porte, åbne for vand 2 porte porte op 2 porte. Så når man som os tager over 20 sluser på en dag, så skal der drejes nogle gange i 30 g. varme. Når man endelig møder en pinice skal man passe på da den suger vandet og ens båd ind til sig. Fleree gange var der mindre end 20 cm. mellem os og det selvom vi gjorde alt for at komme væk, men det er svært når man står på grunden. Vores løsning blev tilseidt at sejle med stævnen ind mod land og så hoppe i land og simpelhen fortøjre båden så man ikke blev sugen ind i pinicen.

Frem til Seinen er der ingen nye ting at tage hensyn til. Slusepersonalet er meget hjælpsom, og gør at for at få dig fint igennem sluserne. Den eneste udfordring er vanddybden. De lover 1,80 m og det har de også holdt- midt i kanalen, regn ikke med at det gfælder inde ved bredden og i havnene.

Seinen er der meget trafik, det er vigtigt at rorsmanden holder udkik efter specielt turistbåde da de sejler meget uberegneligt uden at tage hensyn. Husk at lystsejlere viger for al erhvervstrafik. Vi fandt kun et sted ( Bras de Marly)hvor vi kunne fortøjre. Alle den havne der er i pilotne er optaget af fastliggere.. Så vi fortsatte til Arsenalhavnen, hvor der var plads.

Frankrig til Berry-au-Bac I den første sluse skal man reg. sig og købe en vignette. Den skal så placeres, så den kan ses af slusepersonalet. Afgiften beregnes af bådens areal. Du kan læse mere her: Man bliver desuden udstyret med en fjernbetjening som man skal bruge til de næste mange sluser som er automatiske. Man trykker bare på fjernbetjeningen, så klargøres slusen og man sejler ind. Inde i slusen skupper man bare i en blå stang op, så sluses man. Ved den første sluse i Canal des Andenne afleverer man fjernbetjeningen. Derefter følger 27 automatiske sluser hvor en fra VNF følger dig gennem slusningen, så det går strygende. Efter de mange sluser kommer man til en anden type automatisk sluse. Her skal man før slusen dreje en stang, der hænger ud over kanalen. Fungerer fint.

Belgien.I den første sluse skal man melde sig hos slusevagten. Det er gratis men man lægger 2 euro til kaffekassen. Slusen forbliver lukket indtil alle er registreret. De taler kun fransk. Det gav os en lidt speciel registrering. Jeg viste dem vores FTLF papirer. De var OK, men hvor meget de forstod, ved jeg ikke, for jeg kom til at hedde Slopp ( sejlbåd) og vores adresse er Dehler. Men vi fik ikke brug for papirerne mere. Man skal angive hvor man skal hen, så skriver de på reg. hvilke kanaler man har tilladelse til at sejle på og hvor mange km. Når man så kommer til den sidste sluse, inden man sejler ind i Frankrig, reg. de så, at man nu forlader Belgien. Den anden sluse var noget rod. Den er ikke så stor og der var mange både, både fragtbåde og lystsejlere. I Belgien er der ikke nogle specielle steder for lystbåde at fortøjre. Der var trængsel ( vi ventede i over en time)og til sidst var der ikke flere fortøjringsmuligheder til de sidste fragtbåde. Det betød, at på det tidspunkt var den næste store fragtbåd ind i slusen. Han blev afvist og en mindre fragtbåd i køen blev bedt om at sejle ind sammen man alle lystsejlererne. Dejligt for os og på den måde blev der plads til de andre fragtbåde. Men lidt rodet, og når de så kun kan fransk, forstår man ikke helt, hvad der foregår. De sidste sluser gik Ok. Ved en af sluserne spurgte slusevagten, hvorfor vi ikke havde kaldt på VHF. Vi ( en tysk båd og os ) forsøgte at forklare, at vi ikke talte fransk, hvorefter han sagde, at han ringede til de næste sluser og anmeldte vores ankomst. Derefter sejlede vi lige igennem.

Holland. Ved den første sluse "Sluis Weurt" som kan kontaktes på kanal 18 ( de kan tale/forstå engelsk men vil nok svare på Hollandsk.) havde vi regnet med at skulle betale, men det må være blevet ændret da der ikke blev spurgt om betaling. Der var heller ikke noget sted man kunne henvende sig. Ved 2. sluse som var åben, da vandstanden var den samme på begge sider, ventede vi bare på grønt og sejlede igennem. Ved 3. sluse kanal 22 sejlede vi lige ind efter en flodpram. ingen betaling eller problemer over hovedet.

Vi ville have lagt til i byhavnen i Venlo, men der var ingen vand. Allerede i indsejlingen skrev ekkoloden 1.8 m som er hvad vi stikker. Derfor vendte vi og sejlede ca. 1 Nm tilbage til W.S.V De MAAS Venlo. Der er 2,1 m dybt i hele havnen ifølge havnefogeden som forøvrigt kunne tale norsk. Havnepenge 1 euro pr m. incl bad. Man kan købe strøm for 1 euro, desuden mulighed for at købe Internet. Havnen kan kontaktes på kanal 31. Denne findes ikke på en dansk VHF ???

Havnen i Wessem hedder De Koeweide og findes lige efter et lidt komplekst kryds ca. 500m efter slusen. Stor havn. Man lægger til ved broen uden for den røde bygning og bliver efter betaling anvist en plads, vanddybde mere en 10 m ! Pris 12 euro. Man får en elektronisk nøgle som der sættes penge ind på til bad og vaskemaskiner. Den bruges også til porte og døre. Der betales depositium for den på 35 euro. De tagar VISA. Internet kan købes for 5 euro for 2 timer. De taler engelsk.

Rhinen.

Der er meget trafik og en del strøm. Man skal være oppe på mærkerne hele tiden, da de store fragtskibe kommer stærkt, specielt når de sejler medstrøms.

Hvor grændsen til Holland er må man gætte sig til, vi fandt intet der angav hvor grændsen er, så vi skiftede gæsteflag hvor søkortet angav grændsen

Tyskland indtil Rhinen

Kanalerne er nemme at sejle på. Der er normalt mindst 2,5 m. vand i kanalerne. Men kun i kanalerne. Lige så snart man skal ind i en havn eller sidegren, falder vanddybden ofte drastisk nogle gange til under 1 m. Man skal ikke regne med at finde oplysninger om vanddybden. Vi har kun få gange set oplysninger om vanddybder. Langs kanalerne er der liegestelle for kleinfarzuger. her kan man ligge med god vanddybde.

Slusninger: Sluserne er normalt 12 m bredde, nogle gange lidt mindre ved ind/udsejlinger. Fragtprammene er omkring 9 m bredde og op til over 100 m lange. Nogle gange fylder de hele slusen, men ofte kan der komme en sportboot ( som alle lystbåde hedder i Tyskland) med. Man kommer altid sidst. Når flodprammen lægger til i slusen, sejler han langsomt ind og lægger fortøjningen ofte i styrbord side. Derefter sætter han skruen til og presser hæggen ind til siden. Sejl IKKE ind i slusen før, at hans skrue er slået fra og skruevandet er i ro. Det er fuldstændig umuligt at styre sin båd i hans skruevand. Når der er ro i vandet, sejl ind og fortøjr. Hvis du har mulighed for det i den side længst fra hans skrue og udstødning. Nedslusning er nemmest, her kan man ofte nøjes med at holde båden i springet. Ved opslusning er det en god idé at have 2 fortøjninger, da der kommer en del strøv i vandet fra det indløbende vand. Når slusningen er overstået gør fortøjningerne fast, da flodprammene laver rigtig meget skruevand, og det kan være svært at holde båden i fortøjningerne. Når flodprammen er kommet ud af slusen, gør fri og sejl ud. Ofte skal du holde til bagbord, når du er kommet ud af slusen, da der ofte ligger en anden flodpram og skal ind. Også lige udenfor slusen kan der være skruevand fra de pramme, der skal ud og ind. Hold afstand.

Fendere/Fenderbrædder. Som minimum skal man have 4 alm. fendere og 2 kuglefendere størrelse A3 og en gerne 2 kuglefendere i A4 (den er stor). Flere alm. fendere kan anbefales. Fenderbrædderne 2 stk skal være godt lange (2 m) og kraftige. De ligger uden på fenderne, og er bundet fast på søgelænderet. Husk atdet tovværk de bindes fast med skal sættes på således, at de ikke er yderste punkt på fenderbrædtet. Fenderbrædtet glider hele vejen op/ned at slusens betonkant og tovvært vil slides over i første slusning.

Havnene er pæne, og der er altid en havnefoged ligegyldig, hvor lille havnen er. Han er flink til at hjælpe med alt muligt.

5/5 2010

Log 2047

Afgang Langø kl 09.30 uden at kunne finde et sted at betale havnepenge. Bad var aflåst.

Vind 5m/s NV aftagende

kl 13.15 startede vi motoren da der ikke var meget vind tilbage.

4/5 2010

Log 1993

Afgang Kerteminde 12.30

Stadig NV vind 5 m/s som dog friskede til 15 m/s i pustene hvor loggen runder 12 Knob

kl 14.35 gik vi under Storebælt øst broen.

kl 15.35 passerede vi en tysk ubåd.

Ankomst Langø ( Ved Nakskov) kl 21.30

Log 2047

3/5 2010

Log: 1936

Afgang Odden havn. kl 8.45

Revet rundet kl 10.00

Vind på hele turen ca 5 m/s NV

Ankomst Kerteminde kl 19

Log 1993

2/5 2010

Log: 1911 NM

Afgang Nykøbing Sj. kl 13 i dejlig solskin. Dejlig mange mennesker for at tage afsked.

Vind ca 5 m/s fra Nord

Ankomst Sj. Odde havn kl 17.30.

Log: 1936 NM

 

22/4

Prøvesejlads i Nykøbingbugten.

Afgang kl 1.09, Log 1899. Vind 10-11 m/s fra Nord.

Hjemkomst. 12.15 Log 1911NM. Distance 12NM

God tur i frisk vind